طراحی

اساسی ترین و اصلی ترین قدم قبل از نصب آسانسور طراحی، نقشه کشی و آنالیز ترافیک ساختمان و آسانسور میباشد.

در نصب آسانسور عوامل زیادی مانند طراحی و معماری ساختمان، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات، تعداد واحد هر طبقه، میزان ترافیک و …اثر گذار خواهند بود که برای نصب بهترین حالت آسانسور ها بیشترین نقش را دارند.

روند طراحی و راه اندازی آسانسور

در طراحی اولیه ساختمان قسمتی از ساختمان برای آسانسور که اصطلاحا چاه آسانسور نامیده میشود در نظر گرفته میشود. پس از اتمام سقف های ساختمان نوبت به شرکت آسانسوری میرسد. شرکت های آسانسوری برای بازدید اولیه به ساختمان مراجعه میکنند و پس از اندازه برداری های مختلف مانند: عرض چاه، عمق چاه، طول تراول، محل قرار گیری درب ها، ارتفاع طبقات، عمق چاهک و… مقادیر این اندازه گیری ها را بررسی نموده و بهترین حالت و نوع آسانسور را برای ساختمان در نظر میگیرند.

آنالیز ترافیک در طراحی آسانسور

یکی از مواردی که در طراحی اولیه آسانسورها اهمیت بسیار زیادی دارند مبحثی به نام آنالیز ترافیک میباشد.

آنالیز ترافیک به ما کمک میکند تا بهترین حالت برای تعداد آسانسور، ظرفیت آسانسور، سرعت آسانسور و…را انتخاب کنیم،که تمامی این موارد در جا به جایی مسافران و همچنین کمتر کردن زمان انتظار برای رسیدن آسانسور بسیار مهم هستند. برخی از عواملی که در آنالیز ترافیک آسانسور مورد بحث هستند عبارتند از:

۱: قابلیت جا به جایی آسانسور

آن میزان درصد از جمعیت ساختمان که میتوانند در ۵ دقیقه توسط آسانسور جا به جا شوند. در ساختمان های مسکونی کافیست ۵ درصد از جمعیت ساختمان بتوانند در پنج دقیقه جا به جا شوند تا جا به جایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام شود. این درصد در ساختمان های تجاری باید به ۱۲ درصد برسد.

۲: زمان سفر اسمی آسانسور

مدت زمانی است که آسانسور از بالاترین طبقه به پاین ترین طبقه رفته و سر جای اول خود بازمیگردد.

۳: انتظار برای آسانسور

حاصل تقسیم مدت زمان سفر اسمی آسانسور به تعداد آسانسور ها را انتظار برای آسانسور میگویند. این زمان در ساختمان های مسکونی تا ۵/۱ دقیقه مورد قبول میباشد و عدد در ساختمان های اداری باید روی ۳۵ ثانیه باشد و در حالت بسیار ایده آل روی ۲۵ ثانیه میباشد.

طراحی چگونگی قرارگیری قطعات آسانسور در چاله

استفاده از حداکثر فضای چاله » بعد از آنالیز ترافیک این موضوع که کابین با چه ابعادی ساخته شود و بتواند در چاله در نظر گرفته شده نصب و اجرا شود بسیار مهم میباشد. به طور قطع هرچه بیشتر از فضای چاله استفاده شود و فضای خالی کمتری در چاله بماند بسیار بهتر خواهد بود زیرا هر چقدر بیشتر از فضای چاله استفاده شود اندازه کابین بزرگ تر میشود.

محل قرارگیری درب ها » با توجه به عرض و عمق چاله شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ تصمیم میگیرند که چه نوع آسانسوری را طراحی کنند. اینکه درب های طبقه داخل چاله قرارگیرد یا بیرون چاله قرار گیرد.

ریل و وزنه کابین » ریل ها چگونه نصب شوند، قاب وزنه در کنار کابین قرار گیرد یا در پشت کابین، از چه نوع دربی (سانترال-تلسکوپی و گاها اتوبوسی) و چه عرضی استفاده شود، برخی از مواردی هستند که در اندازه کابین و اینکه حدالامکان کابین به سمت مربع شکل برود تاثیر زیادی داشته و باید در نظر گرفته شوند.

انتخاب قطعات مناسب

بعد از طراحی نقشه کابین و آسانسور نوبت به انتخاب قطعات مناسب با ظرفیت و توقف کابین میشود.

 

استفاده از قطعات متناسب با کارکرد و نوع آسانسور بسیار مهم است زیرا با انتخاب لوازم مناسب و نصب صحیح میتوان بهترین حرکت و در عین حال کمترین خرابی در را حین کارکرد آسانسور تجربه کرد.

اجرای آهن کشی

مرحله اول در انتخاب قطعات و لوازم مناسب و نصب مرحله اجرای آهن کشی میباشد. استفاده از آهن آلات با سایز مناسب اولین گام در نصب آسانسور میباشد. اجرای آهن کشی با آهن آلات مناسب و کمترین خطا از نظر دهانه آهن کشی و فواصل بین چهار ستون در بالاترین و پایین ترین طبقات مرحله اول نصب را تکمیل میکند.

انتخاب و  نصب ریل مناسب

مرحله دوم نصب ریل است، انتخاب سایز مناسب ریل (…وt5-t9-t16) در حرکت نرم و امنیت مناسب متناسب با بارهای وارده در نگام حرکت با پاراشوت بسیار مهم است. ریل ها هم مانند آهنکشی باید با کمترین خطا نصب شوند از آنرو که کابین توسط ریل ها در بین طبقات حرکت مینماید. ریل ها به صورت شاخه های پنج متری در بازار ارائه میشوند و توسط پشت بند به هم متصل میشوند و در فواصل مختلف توسط براکت ها به آهنکشی متصل میگرددند. در محل اتصال ریل ها به هم و همچنین بالاترین و پایین ترین نقطه ریل باید خطا کم بوده تا کابین بدون صدا و لرزش و تکان های اضافی حرکت کند.

مرحله سوم انتخاب و نصب درب

با توجه به عرض چاه میتوان در مورد عرض درب (۷۰-۸۰-۹۰ سانتی متر) تصمیم گیری کرد. همچنین در مورد نوع درب (تلسوپی و سانترال) و تعداد لته ها بهترین انتخاب را نمود. باید توجه داشت که فواصل جانبی ریل و درب بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر فاصله ریل و درب ها یکسان نباشد فاصله بین درب طبقه و درب کابین با خطا مواجه شده و از حالت استاندارد خارج میشود در برخی طبقات فاصله بسیار زیاد بوده و در برخی از طبقات کمتر از حد استاندارد میگردد.

 

در طراحی آسانسور ها اگر عمق چاله کم بوده و بخواهیم عمق بیشتری داشته باشیم در صورتی که طراحی ساختمان اجازه بدهد درب های آسانسور را بیرون تر از آهنکشی نصب میکنیم تا مکانیزم درب از داخل چاه بیرون آمده و جای کمتری را در چاه اشغال نماید و بتوانیم کابین را در ابعاد بزرگتر طراحی کنیم.

ارسال موتور

بعد از مرحله نصب درب نوبت به ارسال موتور میرسد. انتخاب کیلووات مناسب موتور با توجه به ظرفیت، کاربری، تعداد ایستگاه و … بسیار با اهمیت است زیرا تمام حرکت آسانسور توسط موتور آسانسور انجام میشود و تمام بار آسانسور روی موتور و تابلو است. توان موتور آسانسورهای باری را اینجا ببینید.

نصب دال بتنی

پس از ارسال موتور و بالاکشیدن موتور و قرار دادن در موتور خانه نوبت به دال بتونی میرسد. دال بتونی آسانسور محلی میباشد در بالا ترین نقطه چاه. دال بتونی حد فاصل بین چاه و موتور خانه است و جایی است که موتور آسانسور روی آن قرار میگیرد بنابراین تمام وزن موتور و آسانسور بر روی آن است و استحکام آن باید توسط مهندس ناظر تایید شود.

ارسال و انتقال کابین به چاه

در مرحله بعد نوبت به ارسال کابین و انتقال آن به چاله است. سپس نوبت به مرحله مکانیک میرسد. هنگامی که دال بتونی خشک شد و شاسی موتور ساخته شد، موتور را روی شاسی مربوط فیکس مینمایند و به بکسل ریزی مشغول میشوند. انتخاب تعداد و نوع بکسل بستگی به نوع موتور ندارد. سایز بکسل ها نسبت به تعداد شیار فلکه موتور  و اندازه شیارها و اندازه بکسلی که روی شیار های فلکه قرار میگیرد انتخاب میشود.

نصب وزنه

پس از اتمام مراحل مکانیک و نصب کابین، بکسل ها قاب وزنه و نوبت به ریختن تعداد وزنه به مقدار مناسب و بالانس کردن وزن قاب وزنه و کابین به همراه نصف ظرفیت است این بدین معناست که مقدار وزنه هایی که داخل قاب وزنه قرار میگیرد باید تقریبا هم اندازه وزن کابین باشد هنگامی که نیمی از ظرفیت کابین داخل آن هستند.

 

به کار انداختن آسانسور

به کارانداختن تابلو فرمان

پس از بالانس کابین و اتمام مراحل مکانیکی نصب نوبت به مراحل راه اندازی میرسد مراحل راه اندازی با به کار انداختن تابلو فرمان یا مغز آسانسور آغاز میشوند تابلو فرمان ها مانند موتور دارای کیلوات مشخصی هستند و کیلووات تابلو علاوه بر ظرفیت تعداد توقف و… به کیلوات موتور نیز بستگی دارد.

 

نتیجه گیری

در کل طراحی و نصب آسانسور نیاز به برسی های محاسبات پیچیده و نقشه کشی های دقیق دارد و تمام این موارد باید توسط افرادی مجرب و با تجربه انجام شوند. در بین شرکت های آسانسور شرکت هایی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنایع و معادن  هستند به صورت قانونی مجوز طراحی و نصب آسانسور را دارند و سپردن طراحی و نصب به شرکت هایی به غیر از شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ ممکن است هزینه هارا به مقدار کمی پایین آورد اما عواقب خوبی نخواهد داشت و ممکن است شمارا مجبور به تعویض کل قطعات آسانسور و نصب مجدد نماید.

شرکت آسانسور و پله برقی تک سازان ستاره فردا عضو رسمی سندیکا و اتاق بازرگانی، همچنین پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور با سالها تجربه و همکاری با تیمی مجرب و کارآزموده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.