عایق بندی چاله آسانسور و فشار منفی

چاله آسانسور:

عمده تجهیزات آسانسور در این قسمت قرار دارد اعم از ضربه گیر کابین ، ضربه گیرهای وزنه تعادل، نردبان، چاه ارت و غیره در این قسمت اند . بطور کلی چاله آسانسور قسمتی است که در زیر پایین ترین طبقه ساختمان قرار دارد.

خب حالا چرا این دو قسمت نیاز به آب بندی دارند ؟

برای پاسخ به این سوال باید موضوعی رو واستون شرح بدم

اول اینکه آب بندی فشار منفی که میگن چی هست ؟

برای اینکار با یک آزمایش ساده تو آشپزخونه می‌توانید این مفهوم رو بطور کلی درک کنید برای این کار نیاز به مقداری آب یک ظرف و یک لیوان دارید

در مرحله اول فقط کافی است لیوان رو آب کنیم خب ما مقداری آب داریم که از درون لیوان داره به لیوان فشار وارد میکنه (لیوان ما که نمایانگر محفظه آب بندی شده است) لیوان این فشار رو تحمل می‌کند و آب به اطراف جاری نمی شود .به این آب بندی ک در آن آب از درون محفظه به بیرون محفظه فشار وارد می‌کند آب بندی فشار مثبت می‌گویند.در مرحله دوم آزمایش ظرف را تا نیمه از آب پر کنید و لیوان خالی آب را درون ظرف بگذارید .در این حالت بدنه لیوان مانع از ورود آب به داخل لیوان می‌شود. به این آب بندی که آب از خارج به محفظه نیرو وارد می‌کند آب بندی فشار منفی می‌گویند.حالا که مفهوم آب بندی فشار منفی را فهمیدید باید به بررسی اهمیت و نیاز آب بندی چاله آسانسور بپردازیم.آب بندی چاله آسانسور از نوع آب بندی فشار منفی است یعنی آب نباید از بیرون به داخل آسانسور نفوذ کند .چاله آسانسور در زیر پایین ترین طبقه ساختمان قرار دارد یعنی از کف ساختمان هم پایین تر و لذا راه را برای ورود آب و رطوبت باز می‌کند.در واقع عملا چاله آسانسور نقش یک چاه زیرزمینی را دارد که با خاصیت اسمز به راحتی آب و رطوبت را به داخل فضای خودش می‌کشد.حال آنکه در مناطق خشک این فقط در حد رطوبت است و در مناطق پر باران که با کندن یک یا دومتر از زمین شما به سفره آب زیر زمینی می‌رسید آب بندی نابجا چاله آسانسور حکم فاجعه را در ساختمان شما دارد .

شاید با خودتان بپرسید چرا ؟

۱.اگر آسانسور را درست آب بندی نکنید و بعد متوجه نشتی رطوبت و غیره بشوید آب بندی ثانویه هزینه ای برابر با ۴ برابر آب بندی اولیه دارد .چرا؟؟؟ چون چاله آسانسور در حالت خشک مواد کمتری نسب به حالت تر برای آب بندی نیاز دارد.

۲. چاه و چاله آسانسور شما پر از تجهیزات فلزی است که عمدتا جنس آنها از آهن است .رطوبت در برخورد با آهن برابر است با زنگ آهن و پوسیدگی تجهیزات آسانسور شما.

بهترین زمان برای آب بندی چاه و چاله آسانسور:

این سوال مطرح است که برای آب بندی آسانسور بهترین زمان چه زمانی است

در حین بتن کاری بعد از بتن کاری یا وقتی چند سال از ساخت آسانسور میگذرد؟؟؟

بعداز بتن کاری وقتی که محفظه آسانسور شما خشک است بهترین زمان برای عایق بندی آسانسور است.در حین بتن کاری چون فرایند بتن کاری خود فرایند پرخطر و نیاز به تجربه زیادی دارد و با رعایت همه این شرایط بازهم امکان نشتی و جود دارد .درمورد آخر یعنی چندسال پس از بتن کاری آسانسور، شما دچار ضربه اقتصادی هم به آسانسور و تجهیزات هم به لحاظ هزینهای زیاد عایق بندی بعداز تر شدن و نفوذ آب به بتن میشوید.

چگونه و با چه مواد چاله و چاه آسانسور را آب بندی کنیم ؟

اول اینکه عایق بندی چاله آسانسور اصلا روش معمول و راحتی برای آب بندی نیست .به همین دلیل باید تمامی شرایط از جمله محل قرار گیر سرعت نشت و نشست آب در کف تعداد طبقات عمق چاله آسانسور و همه اطلاعاتی از این قبیل مورد مطالعه قرار بگیرد.دوم اینکه برای عایق بندی چاله آسانسور کف و دیوارها باید کاملا خشک باشد .حالا برای اینکار مهندسان می‌توانند از وسایل و مواد مخصوص به اینکار استفاده کنند.سوم  باید بگویم در ساخت سازه چاه و چاله آسانسور در مرحله اول بتن کاری محفظه، با توجه به قانون و مقررات ساختمان سازی جزو الویت و ملزومات است.  بتن مسائل و مشکلات دارد که به تنهایی نمی‌تواند عایق مناسبی برای آب بندی چاله آسانسور باشد.

  • ۱.در ساخت بتن باید به میزان درست و دقیق مخلوط آب و سیمان توجه داشت .چون کوتاهی در این مورد در نهایت به شما یک بتن کاری بی کیفیت خواهد داد.
  • ۲.همسان سازی و یکنواختی سطح بتن و ضخامت یکسان آن اهمیت بالایی دارد
  • ۳.بتن در نقاط اتصال کف به دیوار ها و دیواره ها بهم دچار ضعف است .بیشترین محل نشتی در سازه بتی این نقاط هستند.
  • ۴.نسبت موادی که در نهایت بتن را به وجود می آورند  و شیوه درست مخلوط شدن این مواد بسیار در تولید بتن با کیفیت مهم است.
  • ۵.هر مشکل کوچک در طراحی و اجرای بتن اعمم از قصور نیروی اجرا تا طراحی نامناسب چاه آسانسور باعث بتن کاری نامناسب سازه خواهد شد.
  • ۶.بتن نسبت به مواد شیمایی خورنده حساسیت بالایی دارد و منجر به تخریب آن می‌شود.

در بالا به دلایل زیادی از ضعف سازه بتنی و نیازمندی به عایق کاری ثانویه پرداختیم حال به برسی بهترین عایق برای چاله آسانسور می پردازیم.

بررسی عایق های چاله آسانسور

1.ایزوگام و قیر :

امروزه برای آب بندی چاله آسانسور از ایزوگام و قیر استفاده نمی‌شود یا به ندرت استفاده میشود چون این مواد کیفیت مناسبی برای آب بندی فشار منفی ندارند و از آن جایی که ترمیم آب بندی چاله آسانسور کاری بس دشوار است این مواد عملا کارایی خودشان را در این زمینه از دست داده اند.

استفاده از چسب بتن :

استفاده از چسب بتن در حین بتن کاری از دیگر روش های آب بندی چاله آسانسور است که به مراتب بهتر از ایزوگام و قیر است .حال آنکه مشکلاتی اعمم از دوام نچندان زیاد، هزینه بالا نسبت به دوام، استفاده از آن کار بسیار تخصصی است . همانطور که میدانید بتن کاری کاری بسیار سخت است و استفاده از چسب بتن و همه آلاینده هایی که باعث سرعت سخت شدن بتن می‌شود کاری دشوار و کوچکترین قصوری خسارت زیادی به عمل خواهد آورد.

استفاده از نانو در آبندی چاله آسانسور

امروزه استفاده از نانو در صنعت ساختمان سازی رواج پیدا کرده زیرا نانو با راحت ترین روش ممکن به شما سازه ای با مقاومت بسیار بالا ارائه می‌دهد.در آب بندی چاله آسانسور استفاده از دو فرآورده نانو کریستال و ژل نانوالاستیک  دو محصول با کارایی و دوام بالا برای آب بندی چاله آسانسور شما خواهند بود.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.